Vad tycker du om graman?

Hej! 
 
tänkte göra som en liten "fråga" till er häst folk om vad just DU tycker om gramanen?
har du ridit med den någon gång och är du för eller emot den? 
 
Jag själv tycker om gramanen, jag rider med den som en "hjälp" ifall hästen försöker slå sig fri i formen så har man den som stöd där! 
Jag rider inte på själva gramanen utan har den fortfarande mellan lös men just hästen jag rider med den på känner att jag har gramanen och därför vet hon att hon måste jobba och är 100 % ärlig! 
DOCK tycker jag inte att man ska rida med den när man hoppar! Jag vet inte varför men vet man inte riktigt hur man rider med en graman så kan det lätt bli att man kortar den alldelles FÖR mycket vilket gör att hästen inte kan hoppa med en rund och fin rygg, alltså så kan den inte arbeta med ryggen då man trycker ihop formen och hela hästen för mycket. 
Jag vet att folk som har lite felbyggda hästar också kan änvända graman för att få ner huvet och halsen och få upp ryggen istället för ner. Och få hästen att jobba i rätt form istället för att bygga muskler på fel ställe. 
Och även de hästar som är väldigt väldigt starka.
Det är bara vad jag tycker och jag vet att många är emot GRAMAN och därför undrar jag hur ni andra ser på saken ? 
 
 
Denna häst, är min kompis häst som jag red i sommras och den är väldigt stark och man vill gärna att den ska gå i en lägre form för att få med sig ryggen och ägaren ville gärna att man hade lite kortare graman för att hästen verkligen skulle jobba. Det är en tävlingshäst som går väldigt höga klasser så det är mycket viktigt att få hästen att jobba! Och ni ser på bilden att hästen trampar under sig och verkligen jobbar!

Kommentera gärna!

Släng iväg en kommentar:

Namnet ditt:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Bloggen din:

Skriv här :) :

Trackback


RSS 2.0